מאת מיכאל גינזבורג

 דמויות שאינן מרגישות בנוח בעור של עצמן

כל חובב קולנוע יודע כי כל מועד הוא מועד יפה לראות קולנוע, וכך גם חול המועד סוכות.
כמדי שנה מתקיים בזמן זה פסטיבל חיפה, והפעם במתכונתו ה-32 במספר בין התאריכים 15-24 אוקטובר.
אחד הסרטים שיוקרנו במסגרת הקולנוע הישראלי העלילתי הארוך הינו 'אנשים שהם לא אני' של הדס בן ארויה,
סרט הביכורים של בוגרת ביה"ס לקולנוע ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת ת"א. יצא לי לתפוס אותו ב"יום הקולנוע",
מאורע מיוחד שכבר החל להפוך למסורת של ממש, ובו אפשר לראות סרטים ישראלים ביום מרוכז אחד,
כאשר מחיר כרטיס לסרט עולה עשרה שקלים בלבד. ועתה, יהיה ניתן לצפות בו ב-20 אוקטובר (פרטי ההקרנה והזמנת כרטיסים בתחתית ההמלצה).

 

'אנשים שהם לא אני' התגלגל מסרט גמר לפיצ'ר של ממש, סרט של כשעה ורבע.
ההקרנות הבלעדיות בסינמטק ת"א ואלו שהתקיימו עבור חברי האקדמיה הוכרזו כהצלחה מסחררת, והסרט אף הוקרן בפסטיבל לוקרנו היוקרתי.
יחד עם זאת, מצער שבסופו של דבר הסרט אינו הצליח להשתחל לתחרות פרסי אופיר. בראיון שהעניקה לנטע אלכסנדר סיפרה בן ארויה כי החלה את דרכה בבית ספר לאמנויות באשקלון,
והיות שלא הייתה שם מגמת קולנוע, היא הסתערה על לימודי תיאטרון, משחק, פילוסופיה ואמנות פלסטית.
באוניברסיטה היא גילתה את הקולנוע כמדיום המשלב את שלל האמנויות, ובשנה ב' יצרה את 'סקס דול', סרט קצר נהדר שהוקרן בפסטיבל סרטי סטודנטים ופסטיבל בסין.

139842016_publicity02-full

'אנשים שהם לא אני' הוא סרט אינדי שטרם נראה כמותו בישראל, נשען על מקורות הסצינה האמריקנית
(מושפע בין היתר מהסרט הראשון והמצוין של לנה דנהאם, 'רהיטים זעירים'), וכולי תקווה שעוד ילכו בעקבותיו.
בן ארויה כתבה, ביימה, הפיקה ומשחקת את הדמות הראשית, ג'וי, הנמצאת באמצע שנות העשרים לחייה,
מתרכזת בלנסות להבין מה מקומה ומה רצונה מעצמה ומעולם הדייטינג בו לוקחת חלק פעיל במיוחד, ואף מנסה להתגבר על פרידה טרייה.
חידוש יחסיה עם חברה הטוב ניר (יונתן בר- אור) מעלה בקירבה רגשות מעורבים, וזה מאלץ אותה לפתח ניצנים של מודעות עצמית לכל מי שהוא לא היא.
בן ארויה כותבת דמויות אשר ניכר כי אינן מרגישות בנוח בעור של עצמן, ומחפשת לבדוק האם יש דבר כזה שליטה אמיתית על מרחב פנימי מאוזן,
או שמא המציאות התובענית השפיעה עלינו הצעירים עד לנקודת האל-חזור.
אלו דמויות שאינן מפחדות להודות מתחת או על פני השטח בפגמיהן ולמעשה לרוב מסוגלות לחגוג את היופי בחיפוש קלוש אחר אהבה אמיתית.
חגיגות לחוד, כי בן ארויה עושה מעבר לזה, ומחטטת עמוק בכל הרעות החולות של מה שקרוי דור האינסטנט, הכאן והעכשיו, התמיד והאף פעם,
המאתגר עצמו בניסיונות חוזרים ונשנים להכיל צרכים רגשיים שחלקם נדמים כחסרי תועלת.
בן ארויה מפליאה לעצב סגנון קומי קליל והיסטרי שמצליח להוציא שיט לואוד של פרצי צחוק רמים, ובין לבין מסתתרות להן תובנות דרמתיות נוגות ומעוררות מחשבה.
הומור ממלא אצלה תפקיד חשוב בתור מנגנון שיכול לשמש נגד קצר ומבוכה בתקשורת.

2741632046

בסרט הצרפתי הנפלא 'זכר נקבה' של גודאר, אומרים על מדלן (שאנטל גויה) שהיא דורשת אותנטיות מעצמה וגם מאחרים.
בן ארויה בסרטה הנפלא שלה מחפשת את האותנטיות החמקמקה באנשים שהם לא אנחנו, וליבה נמצא במקום הנכון.
היא כה מקורית בזמנים בהם הכל כבר נאמר ונעשה באוטוסטרדת מערכות היחסים האינטימיות והמיניות לדורותיהן.

 

 

מועד הקרנה ורכישת כרטיסים

Facebook Comments
About the Author

Related Posts

ראיון של מיכאל גינזבורג עם עדי קוטנר, קולנוענית מבטיחה, על 'בלקאאוט', סרטה הקצר. הסרט ישודר בהקרנת...

ערן ואילן בזל הם הפנדות הגאות ויש להם רשימה של סרטים להט"בקים שאתם פשוט חייבים לראות!

סרטים מונפשים פלוס ילדים חוברים יחד למשוואה מוכרת וארוכת שנים. Sausage Party ו- The Secret Life of...

השאר\י תגובה